Friday, September 19, 2008

Husam Teruk Kena Fitnah


Kasihan Husam Musa sekarang ini teruk difitnah hanya kerana mahu berpegang dengan prinsip.
Maklumat yang terbaru saya dapati adalah Husam Musa menjadi “target” utama fraksi UMNO. Semua ini adalah sebahagian dari strategi mereka untuk membawa PAS masuk BArisan Nasional.


Sekarang ini, fraksi UMNO semakin kehabisan modal. Ianya bermula selepas fitnah pertama mereka, yakni Anwar Ibrahim meliwat, terbukti satu penipuan. Tetapi, kegagalan mereka yang terbesar adalah tidak dapat meyakinkan Tok Guru Nik Aziz untuk menyokong kemasukan PAS ke Barisan Nasional.

Akibatnya, Tok Guru telah menjadi batu penghalang nombor satu apabila hampir kesemua ahli Majlis Syura Ulama berjaya diyakinkan. Untuk menyelesaikan masalah tersebut, mangsa baru diperlukan. Oleh kerana mereka tidak dapat menyerang Tok Guru secara pribadi, maka disebarkan fitnah bahawa Tok Guru sebenarnya termakan dengan “jampi” atau “kata kata” Husam Musa.

Atas sebab itulah Husam Musa diserang habis-habisan sekarang ini. Harapan dari serangan ini adalah supaya usaha mereka masih mampu mendapat simpati ramai ahli PAS dan penyokong PAS walaupun tidak dapat sokongan dari Tok Guru Nik Aziz.

Serangan Kepada Husam Musa dan weblog AntiHusam


Serangan kepada Husam Musa datang di dalam berbagai-bagai bentuk. Untuk mengetahui secara detail, silalah rujuk blog “antihusam”. Bermacam-macam fitnah boleh dibaca disitu.dan ramai lagi orang lain yang telah menjawab fitnah dalam blog ini.



Dari maklumat yang saya dapat, blog ini adalah kelolaan kumpulan PAS Terengganu yang berpusat di Kuala Lumpur, dan mereka ini dipimpin oleh seorang yang bernama Haji Suhaimi. Khabarnya beliau ini dahulunya CEO Top IT sewaktu PAS memerintah Terengganu dahulu. Dalam kumpulan beliau ini terdapat ramai “intelek” dan “korporat” PAS yang rata-ratanya adalah anak Terengganu. Mereka yang dari negeri lain tidak layak untuk menjadi ahli dalam kumpulan ini.

Mereka ini memang mempunyai hubungan rapat dengan semua pimpinan PAS Terengganu terutamanya Ustaz Harun Taib dan Mustafa Ali. Tidak hairanlah Tuan Guru Haji Hadi boleh termakan dengan fitnah dan konspirasi puak2 ini. Mereka inilah yang telah beriya2 sangat memaksa seorang ahli PAS yang bermastautin di Dubai untuk mengaku kononnya Husam Musa dan Anwar Ibrahim telah mengisytiharkan “Deklarasi Dubai”.

Khabarnya Hj Suhaimi telah menyoal siasat ahli PAS tersebut selama lebih 30 minit sewaktu Muktamar PAS di Ipoh baru-baru ini malangnya hampa. Penerangan berkenaan penipuan “Deklarasi Dubai” ini dapat dibaca di sini (“Lagi Pendedahan Penipuan Blog Anti Husam”). Hakikatnya, blog ini dimulakan dalam bulan Julai, selepas Tok Guru Nik Aziz menulis surat mengarahkan supaya memberhentikan keseluruhan aktiviti “muzakarah” yang sedang rancak dijalankan pada masa itu. Malangnya, puak fraksi UMNO telah tidak mengendahkan surat tersebut dan mereka menyalahkan Husam Musa pula. Dan hasilnya blog antihusam telah diadakan bagi menjawab surat arahan Mursyidul Am tersebut.

Tok Guru Bukan Seorang Yang Mudah Diperkotak-Katik

Antara sebab fitnah terhadap Husam ini tidak “efektif” adalah kerana ramai orang sudah mengenali sikap dan tabiat Tok Guru Nik Aziz. Tok Guru adalah seorang pemimpin sejati. Kalau saudara/ri masih ingat, sewaktu Tok Guru mengambil alih tampuk Pesuruhjaya PAS Kelantan, beliau menghadapi masalaah “ketaatan” berbelah bahagi di kalangan ahli-ahli PAS Kelantan pada masa itu.


Masih terdapat mereka2 yang masih taat dengan Dato Asri. Bukankah Tok Guru Nik Aziz yang telah memberi kata dua kepada ahli-ahli PAS pada masa itu dengan kata-kata keramat ini “Pilih dia atau saya”. Ini bererti Tok Guru tidak mudah diperkotak-katik, dipermainkan, dipengaruhi dengan sebarangan serta dianak-anak kan. Atas dasar itulah, tuduhan kononnya Husam meracun pemikiran Tok Guru adalah meleset sama sekali kerana tidak pernah berlaku Tok Guru Nik Aziz mampu diperkotak-katikan semudah itu.

Ini sifat Tok Guru Nik Aziz yang telah menjadi makluman semua ahli PAS terutamanya yang berada di Kelantan.

Blog Tinta Merah – Sayuti

Sayuti juga ada menyerang Husam tetapi serangan itu dilakukan dengan gaya yang sipi-sipi. Posting terbaru Sayuti di blog beliau bertajuk “Rehat Untuk Mengerjakan Umrah” memberitahu saya kemungkinan besar beliau adalah sebahagian dari fraksi UMNO. Hujjah saya ialah, dalam senarai harapan beliau sewaktu beliau berada di Mekah tidak ada satu pun harapan beliau merujuk kepada pertukaran kuasa di Putrajaya. Malahan beliau juga berhasrat supaya tidak lagi berlaku perletakan jawatan oleh ahli kabinet Pak Lah.


Jelas, pertukaran kerajaan kepada Pakatan Rakyat tidak menjadi prioriti kepada Sayuti/Tinta Merah. Selama ini saya dengar beliau adalah orang kuat Mustafa Ali, nampaknya benar jugalah dakwaan tersebut.

Perlu Melindungi Husam Musa

Semua ahli PAS perlu melindungi Husam Musa kerana beliau adalah pelaksana kepada harapan dan visi Tok Guru Nik Aziz. Hakikatnya, kemahuan untuk bersama dengan kerajaan Pakatan Rakyat, bukan datang dari Husam Musa, tetapi datangnya dari Tok Guru Nik Aziz sendiri.


Ketahuilah wahai ahli-ahli PAS sekelian, wawasan untuk bersama Anwar Ibrahim menjatuhkan BN ini adalah wawasan Tok Guru Nik Aziz sendiri dan bukannya Husam Musa. Husam Musa adalah perlaksana kepada wawasan Tok Guru sahaja.

Tulang Besi

No comments: